דובר 1: דן הרמן איך הגעת לפה הבוקר
דובר 2: על אופנוע
דובר 1: לא אוטונומי
דובר 2: לא לא אוטונומי
דובר 1: ואני הגעתי במונית למרבה הצער שמחה תלוי מאיזה כיוון אתה מסתכל על זה כן היה נהג
דובר 2: כן זה אחד הדברים הראשונים שמעריכים שהשתנו
דובר 1: אז אנחנו היום מדברים על התחבורה אוטונומית משהו שמדובר כבר משהו כמו 10 שנים ממש בחיים האמיתיים ולא רק בסרטי מדע בדיוני פופולריים ואנחנו ננסה להבין לאן זה הולך איך זה יקרה מה הבעיות בדרך לשם ומתי אנחנו נוכל לעלות על מונית ושלא יהיה שם נהג
דובר 2: אפקה טוק הפודקאסט של מכללת אפקה להנדסה בתל אביב מדברים הנדסה
דובר 1: ברוכים הבאים וברוכות הבאות לאפקה טוק הפודקאסט של אפקה המכללה האקדמית להנדסה אני עידו קינן היום אנחנו עם דן הרמן ראש התמחות הנדסת רכב באפקה שלום דן
דובר 2: שלום וברכה עוד לד"ר עוד לא עובד על זה
דובר 1: איך אתה הגעת לתחום הזה
דובר 2: תחום הרכב עם הרבה הרבה תשוקה מגיל מאוד מאוד צעיר הודעתי שאני אהיה מהנדס רכב קראתי ולמדתי כל דבר אפשרי ביצעתי כל דבר שקשור בנהיגה נהיגה ספורטיבית מכונאות כל פעולה וכמובן לימוד הנדסה למדתי תואר ראשון בהנדסה מכנית במהלך השירות הצבאי שלי עסקתי ברכב עשיתי תואר שני בהנדסת רכב באנגליה אליו נשלחתי מהיחידה התעניינת
דובר 1: בצד ההנדסי אבל עניין אותך גם מצד החווייתי הנהיגה היית צופה במרוצים הייתה תוכניות טלוויזיה היא רציתי היית ליד נהג מרוצים בעצמך ודאי
דובר 2: מגיל מאוד צעיר רציתי להיות נהג מרוצים עד היום אני עוקב בערנות אחרי מה שקורה בפורמולה 1 וגם בסוגי מרוצים אחרים בארץ ובעולם כסטודנט חסכתי וטסתי לראשונה לחו"ל בשנת 87 לעשות קורס נהיגת ראלי נהיגת מירוץ בצרפת איך
דובר 1: החוויה הזאת של של לנהוג במכונית מרוץ כי זה מהירויות שאנחנו לא רגילים אליהם וכבישים בנויים מסלולים זאת אומרת זה לא כמו זה לא כמו לנהוג ממש מהר באיילון
דובר 2: כן אז כשאתה נוהג על כביש ציבורי אתה חייב לקחת בחשבון הרבה אלמנטים שיפתיעו אותך אנשים מכוניות תנאי דרך שיפתיעו אותך ועל מסלול המרוצים אתה יודע שזה הכל פנוי אתה חוזר על אותו מסלול שוב ושוב ואז אתה כבר יודע בדיוק מה גבול האחיזה באותו מקום ובדיוק איך הרכב יתנהג אז אתה יכול להיות ממש על קצה היכולת האישית שלך ושל הרכב ז"א
דובר 1: שמבחינה המדעית והנדסית בעצם היה יותר הגיוני שמכוניות אוטונומיות יתחילו במסלולי המרוצים כי הכל ידוע מראש ואין הפתעות ואפשר להתאמן בנהיגה עצמה ואחרי זה איך לכביש אמיתי
דובר 2: אז זה קורה על מסלולי ניסוי ז"א תעשיית הרכב עובדת עם מסלולי ניסוי ושם יש תנאים מבוקרים והם מתחילים מזה כמובן ויש כבר מרוצי מכוניות אוטונומיות
דובר 1: אז המרוצים הם בעצם לא בין האנשים שנוהגים אלא בין המפתחים המהנדסים האלגוריתמיים
דובר 2: כן כן וגם האסטרטגיים למעשה המירוץ לפחות חלק מהפורמטים המתחרים לא מכירים את המסלול מביאים את הרכב נותנים לו ההקפה או שתיים ללמוד הוא סורק בכל החיישנים שלו הוא לומד את המסלול ורק אחרי אותם שתי הקפות לימוד אפשר להתחרות כמו ברוב המרוצים על מי עובר את המרחק הכי מהר או על זמן הקפה וכן הלאה ויש
דובר 1: שם תאונות
דובר 2: כן ברור ברור
דובר 1: איזה קבוצת האוהד
דובר 2: היום במרוצה רכב אוטונומי זה עוד בחיתולים אין עוד לא יצרתי קשר רגשי עם אף אחד בפורמולה 1 או יותר בעניין של נהגים של לויס המילטון אפקה טוק מדברים הנדסה אז
דובר 1: באמת בואו נצא במסלול המרוצים לכבישים האמיתיים בוא נתחיל מאיפה אנחנו היום מה המצב היום של מכוניות אוטונומיות מה הן יכולות לעשות ומה לא
דובר 2: אנחנו נמצאים על רצף של התקדמות ב-LEVEL אוף אוטונומי ברמת האוטונומיות של הרכב שהיא מתחילה מ-LEVEL אפס מערכת ABS הנהג מחליט לבצע פעולה והרכב מביא אותה לתפקוד המיטבי רמה 1 היא כבר רמה שהרכב עושה משהו עצמאית כמו למשל לשמור על מהירות הרכב כפי שנעשה בבקרת שיוט קורס CONTROL
דובר 1: שלמי שלא מבין בזה זה נשמע פשוט ז"א תלחץ על הגז או תעשה את המקבילה של הרכב האוטונומי של ללחוץ על הגז ותשמור על המהירות ואם המהירות יורדת בגלל שאתה בעליה אז תלחץ עוד קצת ואם המהירות עולה אז תאט
דובר 2: לגמרי המקרה של בקרת שיוט הוא מאוד מאוד פשוט אבל ההבדל המשמעותי זה שהרכב לבד עושה את הדברים אפשר לקרוא לזה אוטומטית ולא אוטונומית אבל באותה מידה הוא שומר לנו על הנתיב הוא טיפה מסובב את ההגה ימינה ושמאלה כדי להישאר על נתיב הנסיעה גם זה כלול באותו לבל 1 וזה כבר הרכב עושה בעצמו ולא אנחנו שלב 2 שטסלה בעיקר נמצאים שם הבנות טסלה ומתחרותיה שמדברים על אוטו פיילות או שמות מסחריים אחרים זה כבר רכב שיודע לנהוג עצמאית זאת אומרת יש לו חיישנים יש לו איזושהי אינטליגנציה מלאכותית והנהג לא דרוש כדי שהרכב יזוז כרגע מנקודה לנקודה אבל על פי חוק ועל פי הבשלות של המערכת הוא חייב להישאר עם הידיים זמינות על ההגה והעיניים על הכביש רגליים על הדוושות
דובר 1: איך זה נקרא בשפה צבאית אדם במעגל או אדם בא ממנו ב-LOOP אין דה
דובר 2: לופ כן יש קונטרול אין דה לופ יש היומן אין דה לופ וכן הלאה כן זה לא בדיוק אין דה לופ הוא חייב להיות ערני כל הזמן זה כמו לא יודע מה אבא שמלמד ילד לרכוב על אופניים והוא עדיין מחזיק נותן לילד לרכוב עצמאית אבל היד שלו שם למקרה שיקרה משהו ה-LEVEL השלישי הוא למעשה הנהג האנושי הופך להיות נהג משנה הרכב עצמאי לגמרי והנהג לא חייב ידיים על ההגה אבל הרכב יכול להגיע למצבים מסוימים לתנאי דרך תנאי ראות שהוא אומר סטופ
דובר 1: הוא מודיע לאדם קח אחריות כך
דובר 2: כאילו כן כן מפה אני לא מסתדר עצמאית אנחנו על הגבול או אולי חלק מהיצרנים טוענים שהם שם LEVEL4 זה כבר הנהג לא צריך להיות ערני בכלל הוא יכול ללכת לישון האוטו ינהג את עצמו לבד וגם כאן בתנאים מסוימים הרכב יכול להגיד או-קיי עד כאן אני מסוגל להתמודד אני נמצא באמצע שוק סואן פה אני לא יודע להתמודד עצמאית וה-LEVEL הגבוה ביותר זה כשבכלל אין צורך בנהג בהגה בדוושות זאת אומרת בכלל אולי אין עמדת נהיגה
דובר 1: זה מזכיר לי את סיפור של אפרים קישון על זה שהוא ממציא שני מחשבים שישחקו ביניהן ש"ח ויכול בינתיים ללכת לנוח בדיוק שלא יצטרכו אותנו השאלה אם אנחנו נהיה שם בכלל או שמכוניות יהפכו להיות כלי שמעביר דברים ממקום למקום ולא בהכרח בני אדם בני אדם ישבו בבית במזגן
דובר 2: לגמרי לגמרי זה למעשה אחת האפליקציות הראשונות שמדברים עליהם זה הובלת סחורה
דובר 1: ראינו כבר ניסוי אחד קצת גימיק פרסומי שחברת בירה אמריקאית שלחה משאית להוביל בירה והנהג היה ליד המשאית ואני זוכר שהוא מתראיין ואני אומר הוא יודע הוא מבין שהעבודה הזאת שלו היא עכשיו של המכונה הוא צריך למצוא עבודה עכשיו או הבן שלו כבר לא יהיה נהג משאית
דובר 2: כן אז זה קיים למעשה יש גם כלי רכב כאלה בארץ שנוסעים בקמפוס או אחד אמור לנסוע בקמפוס של שיבה אני לא מעודכן עד הסוף ושם העמידו בחור עם ג'ויסטיק שהוא יודע לעצור את הרכב ישנם חברות שכהם עושות את הניסויים שלהם על הכביש הציבורי במרחק קצר מאחוריהם יושבים אנשים ברכב נוסע ששורף בנזין ויש להם שלטים ביד כן
דובר 1: זה כיף תראה זה היה מכונית צעצוע עם השלט אבל בגרסת המציאות כן
דובר 2: כן כן וכאלה כבר יש הרבה חברות שעושות את זה איפה
דובר 1: הגורם המגביל שמעכב אותנו בדרך למכונית אוטונומית לגמרי שאין בה מעורבות של אדם אתה נכנס אומר לו את הכתובת והולך לישון
דובר 2: הגורם המגביל חלקו טכנולוגי חלקו מנטלית מכיוון שטכנולוגית הרכב צריך להיות מסוגל לזהות כל מצב יש לנו המון מצבים לא ברורים למשל המסלולים הם לא ברורים מכיוון שיש עליהם לכלוך הצבע דהה יש אור וצל שמש מכיוון מסוים זוכר
דובר 1: איזה סיפור עם קנגרו היה ואייל שהמכונית לא ציפתה כי אף אחד לא אמר לה שעלולים להיות איילים כי זה מאוד חריג ואני זוכר מצד שני האקרים שהצליחו לעוות צורה של תמרור עצור בצורה בקושי נראית לעין האנושית אבל גרמה לרכב לא להבין את התמרור ותמרורים הם עדיין משהו שהרכבים האוטונומי משתמשים בו
דובר 2: נכון אז יש פה את העניין של לזהות של חישה לחוש את הדברים שיש בדרך והדבר השני הוא לקבל החלטות נכונות וכאן זה האינטליגנציה המלאכותית והלימוד ה-MACHINE LEARNING ויש פה תהליך מאוד מאוד ארוך של MACHINE LEARNING ותמיד יש סיטואציה חדשה שלא חשבנו שלא התכוננו אליה וזה אחד הגורמים המעכבים גם רגולציה ועכשיו בצד המנטלי בסופו של דבר אפשר להגיד אבל גם בני-האדם לא קוראים כל סיטואציה על הכביש נכון משמעותית
דובר 1: יותר מאשר מכוניות אוטונומיות מבחינת פר נשואה
דובר 2: בוודאות אבל הסובלנות שלנו לטעות אנוש גדולה הרבה יותר מאשר סובלנות לטעות מכונה
דובר 1:אנחנו לא אובייקטיביים כי אנחנו בני אנוש אנחנו סומכים זה לזה באיזשהו מקום היום מכוניות כאלה מכוניות אוטונומיות מתבססות רק על מידע שהן חשות בעצמן באמצעות חיישנים לייזר ליידר מצלמות קולטי נפח דברים כאלה או שהמכונית הללו כבר מקבלות מידע חיצוני ממקורות אחרים מדובר
דובר 2: בשילוב של הרבה שיטות הנושא של רכב מקושר הוא מאוד משמעותי
דובר 1: רכב מקושר זה בעצם רשת של מכוניות שמשתפות זו את זו במידע ומקבלות מידע גם מהתשתית
דובר 2: כן
דובר 1: הן מקבלות מידע לא רק באמצעים עם חושים אלא גם באמצעות תקשורת נתונים כן כן
דובר 2: זה גם תהליך שהוא בפיתוח מכונית למכונית זה עניין שקיים רשת של מכוניות זה באמת הגביע הקדוש הגביע הקדוש כן כן
דובר 1: מה נדרש בזה אתה אומר המכונית למכונית אני מניח שבשלב ראשון מדובר במכוניות של אותו יצרן או שעובדות על אותה מערכת הפעלה ויודעות לדבר זו עם זו אבל יש סטנדרטיזציה יש שם איזושהי רשת תקשורת מקובלת על כולם שכל חברה מדברת רק עם המכוניות של עצמה
דובר 2: ישנם תדרים שמקובלים וישנו תהליך של סטנדרטיזציה באפקה בוצע מחקר בנושא הזה בעיקר ממוקד בתקשורת עם התשתית כן בסוף כל הכלים צריכים לדבר אחד עם השני ואחר כך אתה רוצה גם לדבר עם רוכבי אופניים אנשים אולי כל אחד מאתנו שמחזיק טלפון חכם בכיס הוא ישדר למכוניות שמסביב שאנחנו חוצים את הכביש וכן הלאה הסרטים
דובר 1: והספרים וכל התרבות הפופולרית מבטיחים לנו כבר שנים את המכונית האוטונומית בוודאי רבים זוכרים את הג'וני קאב מהסרט עם ארנולד שוורצנגר
דובר 1: האם החזון של מכוניות אוטונומיות הוא אותו דבר כמו היום רק בלי נהג או שזה הולך לשנות את הדרך שבה אנחנו נוסעים ממקום למקום ומשתמשים בכבישים
דובר 2: כן אז הוא הולך לשנות הוא הולך לשנות בהרבה היבטים הבטיחותי האחרת התשתיות אנחנו כנהגים יש לנו זמני תגובה אז אנחנו צריכים לשמור על מרחקים בין מכונית למכונית גם אנחנו לא ניסע במרחק של ס"מ ספורים ממכונית אחרת התשתיות יכולות להשתנות ברגע שזה יקרה אם רכב אוטונומי יאפשר הרבה שיתופיות בין כלי רכב בכלל אם אני לא נוהג אז מה אכפת לי מה אני צריך להיות בעלים של רכב אז סך הכל שיבואו רכב שיתופי ייסוף אותי וכשהוא יסיים את המשימה אז הוא ימשיך הלאה לדרכו ללקוח הבא וזה יוצר המון סיטואציות מעניינות מצד אחד אומרים אה זה יוריד את העומס בכבישים כי לאנשים לא היו מכוניות מצד שני זה יכול להוסיף המון פעילות מכיוון שאנשים
דובר 1:שלא יודעים לנהוג ולא יכולים לנהוג היום יוכלו להיות במכונית עיוורים
דובר 2: ילדים אתה אולי תשלח את הכלב שלך לווטרינר
דובר 1: את החתולים שלי במקרה הזה זה לא עוד לא נולד הרכב האוטונומי שהצליח להכניס חתולים לכלום ולצאת בחיים אז בעצם אנחנו מדברים על ערים אולי בלי חניות כי המכוניות האלו לא צריכות לחנות הן רק צריכות תחזוקה אם זה לא הרכב שלי שהם בעצם לא פעיל רוב הזמן הרוב המוחלט של הזמן הוא חונה ואם אנחנו לא צריכים את הבעלות על הרכב הזה הוא או שאנחנו יכולים לשתף אותה ולשתף את ההוצאה אז רכב הזה כל הזמן נוסע אין לי את האלמנט הזה של מכל הטיפולים וכל התדלוק וכל הדברים האלה אני מניח שזה גם יהיה אוטונומי כי אם כבר אתה נוהג לבד אז בבקשה גם תמלא דלק לבד ותחזור לי את העניין הזה ואז הנדל"ן שהרכב לוקח יתפנה אבל האם זה אומר כבישים האם זה אומר יותר כבישים אם זה אומר כבישים עמוסים כי במקום לנסוע באוטובוס של 50 אנשים אני נוסע באוטו של בן-אדם 1 כי זה יותר נוח ויותר קל ואני לא צריך לחשוב על זה
דובר 2: כן זאת אומרת רכב אוטונומי הוא לא מפתח להורדת העומס בכבישים להפך ככל שזה יהיה יותר נוח כך להשתמש בזה יותר המפתח להורדת העומס הוא שרינג הוא שיתוף של מספר אנשים רכב בזמן נסיעה אז כן רכב אוטונומי ישנה את אופי הנסיעה ההתמודדות שלנו יכול להיות שאנחנו בתקופה שאנחנו עושים את הכל מהבית בזום ואולי כשיהיה לנו רכב אוטונומי שייקח אותנו למקומות וגם בדרך אנחנו יכולים לעסוק במה שאנחנו רוצים אז אולי ניסע הרבה יותר
דובר 1: קראתי איזושהי תחזית דיסטופיט על-כך שהיא מכוניות אוטונומיות ורחפנים אוטונומיים יוכלו לשמש בעצם אם אנחנו מסתכלים זה כמו התעבורה ברשת הם יוכלו לשמש כספאם אנשים יוכלו לשלוח מכוניות שכל המטרה שלהם היא להציג פרסומות אתה תוכל ליצור פקקים באופן מלאכותי כדי להזיק או להפך אתה תוכל לגבות כסף כדי לא להוציא את צי המכוניות האוטונומיות שלך לדרכים מחיר השימוש ברכב אוטונומי אמור להיות יותר נמוך נכון זאת אומרת כן אז שוב האם אנחנו צפויים לשימוש לרעה הרחבה מטורפת של שימוש ברכב הגדלת מספר כלי רכב הגדלת שימוש באנרגיה בין אם היא דלק ובין אם היא חשמל שגם מבוסס על דלק ובעצם לגרום לעצמנו יותר נזק מאשר תועלת בדבר הזה
דובר 2: תמיד יש ויכוחים לגבי הקידמה האם היא גורמת לנזק או תועלת אבל לשאלה לגבי שימוש לרעה אז ההיסטוריה מוכיחה שכל טכנולוגיה בסוף שימשה זאת אומרת יש אינטרסים כלכליים וזה לא חייב להיות מישהו עם ראשי רצון להזיק מספיק שרכב אם אני לא נוהג יכול להציג לי פרסומות יש היום הרבה מקומות בעולם שהמוניות עושות את זה ועכשיו הרכב יכול לבחור בין שתי דרכים שהן פחות או יותר אותו זמן אבל אחת עוברת ליד איזושהי חנות שיש בה מבצע והרכב יציג לי תוך כדי נסיעה שהינה בחנות הזו יש מבצע מיוחד רק בשבילי ושזה
דובר 1: ממש ממש כמו האינטרנט כך אימייל בחינם אבל לקבל פרסומות נכון אז כך נסיעה בחינם אבל אתה תעבור דרך הקניין שלנו ולא של המתחרים ז"א שהבעלות על רכב תעבור מי ברובה אצל אנשים פרטיים לרובה אצל תאגידים שמייצרים את הרכבים או מחזירים אותם למשתמשים ואז יכול להיות שיש להם אינטרסים מהאוטו כבר לא שלך כמו שספרית העשירים ב-IT וזה לא באמת שלך כמו שהספרים שלך בקינדל או באמזון יש ספרים אלקטרוניים הם לא הם לא באמת שלך והרכב מחליט והוא יכול להחליט גם שהוא לא נוסע למקום מסוים
דובר 2: כן אז למעשה כשאתה אומר הוא לא שלך אתה מקבל אותו קשירות ואז מדברים על MOBILITY איזה סרוויס וזה בדיוק ההבדל אתה לא קונה מכונית אתה קונה שירות להגיע מנקודה לנקודה בדיוק כשאתה רוצה
דובר 1: נניח שאנחנו מסתכלים על עתיד אוטונומי לגמרי ואני יכול לבחור בין רכב פרטי אוטונומי לאוטובוס אוטונומי שהוא יהיה יותר חכם ויעשה מסלולים יותר טובים ויעצור במקומות הנכונים והוא יהיה כנראה יותר יעיל מהאוטובוסים ומה המסלולים של היום אני ארצה ייסע עם עוד אנשים אני אעדיף לנסוע לבד ואז זה יהיה שיקול כלכלי
דובר 2: זה כנראה יהיה שיקול כלכלי ואנשים מעדיפים לנסוע לבד ועל אחת כמה וכמה בשנה שנתיים האחרונות של הקורונה היא יש כבר מחקרים שמראים על שינוי שאנשים מעדיפים לנסוע לבד הפחיתו את הרצון שלהם לנסוע בתחבורה ציבורית בגלל העניין הזה של ריחוק חברתי לנו כחברה יש אינטרס להובלת המונים להסעת המונים כלומר כמה שיותר בני אדם באותו רכב ככה אנחנו נקטין את העומס על הכבישים נקטין את פליטת המזהמים ובעצם נביא לאיכות חיים טובה בתנאי שהשירות הוא שירות טוב העניין הוא שעד כה הדרך היחידה להביא לסיטואציה הזאתי היא ברגולציה ובסובסידיות ממשלתיות זאת אומרת יש פה רגולטור צריך להתערב כלכלית ובדרכים אחרות כדי שזה יקרה ואני לא רואה שום שינוי
דובר 1: ועם הרשויות לא התערבו אנחנו נראה איזה סוג של תמרוצים כלכליים לעבור לרכב אוטונומי
דובר 2: אני חושב שהיום חברות הביטוח כבר נותנות תמרוץ לרכב עם מערכות עזר לנהג שהם מצמצמות מאוד משמעותית תאונות הדרכים יש נתון מאוד מעניין שמאז שנכנסו מערכות העזר לנהג צריכת חלקי החילוף לפחחות כנפיים ופגושים וכן הלאה ירדה ב-35% המוסכים
דובר 1: בבעיה כן
דובר 2: לפחות הפחחים כן
דובר 1: ונגיד יש אינטרס לחברה שמייצרת מכוניות כאלה להפוך היא לספקית שירות השירות של המכוניות ואז אולי להשתלט גם על תחומים כמו הובלות כמו הסעות המונים תחבורה ציבורית מוניות המודל הכלכלי משתנה כי אנחנו לא חייבים להיות בעלי רכב ויצרנית הרכב הופכת להיות מספקת שירות
דובר 2: כן אז אנחנו רואים את זה אחד המקומות הראשונים שזה בלט זה בהשקעה של חברת וולקסווגן בגט טקסי הם השקיעו כ-300000000 דולר כדי לקבל את הידע שנצבר בגט משימוש של אנשים במוניות מתוך מחשבה שבעתיד הם יצטרכו לתת שירות כזה זה גם ישנה את מבנה הרכב או את ההתייחסות אליו מכיוון שהיום חלק גדול או החלק המרבי מההכנסה של יצרניות הרכב מגיע משירות ושדרוגים כל מה שקורה after sale זה נקרא בתעשייה אחרי שקניתי את הרכב ברגע שהיצרן יהיה מפעיל התחבורה או בעלי הרכב אז האינטרס שלו הוא לא יהיה לגרום ללקוח להוציא הרבה כסף על שירות ואז כבר מן הסתם זה ישפיע על תכנון הרכב על האמינות שלו
דובר 1: כן כי אתה יכול לתכנן רכב שיחזיק הרבה הרבה שנים ולהמשיך לעשות ממנו כסף בדרכים אחרות זה יאריך את חיי המכוניות כנראה גם בגלל שהם פחות בתאונות וגם בגלל שיש אינטרס שהן ישרדו יותר זמן כי זה בעצם עכשיו לא משהו שנמכר לי חד פעמית אלא משהו שמוזכר לי ומשמש הרבה אנשים לאורך הרבה שנים
דובר 2: כן אז גם כאן כמו כל דבר בעתידנות יש דעות לכאן ולכאן מבחינה טכנולוגית זה יעריך מאוד את אורך חיי המכוניות החיים של המנוע מאד דומיננטי מנוע שריפה הפנימית מאוד דומיננטיים באורח החיים של הרכב ומנוע חשמלי ובאמינות הרבה יותר גבוהה ושחיקה הרבה יותר נמוכה מאשר מנוע השריפה פנימית זה כבר
דובר 1: לא קשור למכוניות אוטונומיות זה קשור להתפתחות טכנולוגית המנוע
דובר 2: כן כן אבל אנחנו
דובר 1: ברור ולדברים השלובים
דובר 2: יש מכוניות אוטונומיות עם מנועי דיזל גם אבל לאנשים
דובר 1: שאוהבים את הריח של פעם כן כן כן אבל תשמע אם יש נוסטלגיה היום לריח של ספרים לריח של נייר שבסך הכל זה זה לא המטרה של הספר זה המדיום שלו אז אולי יש אנשים שהתגעגעו לריח של דלק
דובר 2: כן די ברור בעצם החברה האלה קרואים פטרול הדס
דובר 1: טוב אנחנו יכולים לחשוב על רכב אוטונומי שאתה מזמין ויש את ההגדרות שלך כמו שאתה אוהב את הקפה שלך בצורה מסוימת אז אתה אוהב את האוטו שלך בצורה מסוימת והוא יגיע גם בצבע גם בעיצוב גם עם הריח ריח של אור חדש של רכב ריח של אחרי ניקוי ריח של דלק איזה כל מיני טאץ תעשיות שיכולות להתפתח סביב הדבר הזה אז כן אז הרכב עצמו באמת יכול להיות שמכוניות היא הפכו למשהו אחר לגמרי כי אנחנו נבלה בהן יותר זמן שהוזמן איכות לכאורה זמן שאנחנו לא צריכים לנהוג בו
דובר 2: לגמרי בעצם מכוניות היום בנויות מעוצבות מסביב לנהג העיצוב של הרכב מתחיל מי היכן הנהג נמצא במקום שמאפשר לו שליטה בטוחה ברכב ומרגע שהנהג כבר לא צריך הוא יכול לשבת בכל מקום ברכב אז כבר המבנה ישתנה אם זו נסיעה רחוקה והוא צריך לישון זה עניין אחד זאת אומרת יש פה אין סוף פעילויות שיכולות להיות בתוך הרכב וכבר אנחנו רואים מכוניות אוטונומיות עם צורות יותר קוביתיות אפשר להגיד
דובר 1: מכוניות הם גם כלי פרקטי לזוז ממקום למקום וגם סמל סטטוס וגם סמל סטטוס אם יש לך אוטו יקר יוקרתי יותר מעוצב יותר נוח יותר אבל הם גם נותנות תחושה מאוד חזקה של עצמאות ז"א יש לי אוטו זה אולי הדבר שאני הכי עצמאי אחי יש לי בית משלי יש לי אוטו אני יכול מתי שאני רוצה להיכנס אליו ולנסוע לאנשהו וזה נותן לי תחושת חופש וזה אולי יהיה קשור לאתוס האמריקאי של כבישים הארוכים והשטחים הפתוחים התחושה הזאת היחס של אנשים לרכב כסמל הולך להשתנות זה הולך להיות כמו שהם מתייחסים היום לעגלה בסופר או שזה יהפוך להפך למשהו שהוא עוד יותר סמל סטטוס כי רק עשירים באמת יוכלו להרשות לעצמם לנהוג באוטו של פעם עם הילוכים וודלק וכל האקשן אז
דובר 2 אני חושב שזה הליך בדיוק לשני הדברים האלה שאני בסך הכל רוצה להגיע לעבודה זה יהיה עגלה בסופרמרקט שאני יושב בה אבל האהבה למכוניות אני חושב שאפשר להגביל אותה לסוסים פעם הסוס היה אמצעי התחבורה העיקרי והיום סוסים יש בחוות וזה ספורט ומי שמחזיק סוס סמל סטטוס במקומות האלה
דובר 1: והם מתחרים באולימפיאדה ומתחרים
דובר 2: באולימפיאדה ברגע זה כן
דובר 1: זה תמיד נראה לי מוזר שהיה מי שמקבל את הפרס במדליית זהב הרוכב ולא הסוס הסוס עשה את רוב העבודה
דובר 2: נכון בכל מקרה אני מניח שכבישי נהיגה כמו שיש באלפים באלפים יש תרבות פנטסטית שבכל מעברי ההרים יש אופנועים ומכוניות ספורט הכי יפות שאפשר לדמיין נוסעות בדרכים אצלנו זה קצת קורה בנס הרים
דובר 1: זה בשביל הכיף זה
דובר 2: בשביל הכיף לגמרי זה לגמרי בשביל הספורט אני מניח שזה ימשיך גם בתקופת הרכב האוטונומי מעבר לזה שגם יהיו כמובן ימי מסלול שתעלה עם הרכב שלך על המסלול ואז באמת אם דיברנו על השינויים שיהיו ליצרנים היצרנים הגדולים אז דווקא יצרנים כמו פרארי למבורגיני ויצרנים אקזוטיים אחרים הם כנראה ימשיכו באותו קו שהם נמצאים בו היום ואולי אפילו יהיו חזקים ויוקרתיים יותר
דובר 1: אני אבקש ממך לסיום עידן הרמן לחזות את העתיד שזה תמיד הערה במיוחד כשזה מתועד אבל אחד מתי ברמה של שנים של עשור של חומש יהיו מכוניות אוטונומיות לגמרי בישראל אפילו אם אתה רוצה להרחיב את ההימור ואם השינוי שהמכוניות האוטונומיות יעשו בחיים שלנו בסך הכל יהיה שינוי לטובה או לרעה
דובר 2: אז אני מאמין שכל שינוי הוא שינוי לטובה ורק צריך לשלוט בו ולפקוח עיניים אני חושב שהשינוי שרכב אוטונומי יביא יהיה משמעותי לפחות כמו השינוי שהטלפון החכם הביא לחיינו מבחינת מועדים של השפעה אנחנו נראה כבר להערכתי רכבים אוטונומיים בכבישי הארץ תוך איזה 5 שנים באזורים מאוד מאוד מוגבלים או בתוך קמפוסים כמו שעכשיו מדברים בשיבא בבר-אילן הם עושים את זה ואחר כך אולי בכבישים המהירים רק ולאט-לאט זה ייכנס אני מעריך שבאמת אנחנו נראה מעטים בעוד 5 שנים וזה ילך ויגבר מתי נגיע לרכב שהוא לבל 5 לגמרי עצמאי אני מניח שיש לנו עוד כמה עשרות שנים עד שנגיע לשם ויש גם יש גם אנשים שטוענים שלעולם לא נגיע לשם
דובר 1: כמו המשיח הדרך לשם היא החשובה לא בהכרח התוצאה היא ולסיום אתה אדם שהעדת על עצמך שאתה אוהב רכב גם מבחינה הנדסית וגם מבחינת הנהיגה ואתה הגעת לפה עם עם קסדה ועם מעיל רכיבה יהיו אופנועים אוטונומיים
דובר 2: ברור כבר יש למעשה אני בעבודת הדוקטורט שלי עוסק באופנוע אוטונומי למעשה אנחנו באפקה ביצענו פרויקט של רכב חשמלי שנוסע כמו אופנוע בממדים של אופנוע שהוא בעל כושר להפוך לאוטונומי אז אנחנו מאוד מאמינים בכיוון הזה בעיקר מהיבט של חיסכון במקום חיסכון באנרגיה מתוך הבנה שאנשים לא יוותרו על העצמאות של לנסוע לבד אז חבל שהם ייסעו באוטו גדול עם 4 מקומות בן-אדם אחד ברכב ואז למעשה מה שעשינו ניסינו לעשות זה רכב שנותן את כל היתרונות שאנחנו אוהבים במכונית בתוך ממדים של אופנוע
דובר 1: טוב נשמע כמו משהו שבחיים לא הייתי עולה עליו אבל זה רק אני אישית דן הרמן ראש התמחות הנדסת רכב באפקה מכללה אקדמית להנדסה תודה רבה לך ו וואיה קון דיאס
דובר 2: תודה רבה אפקה טוק מדברים הנדסה
פרק 13: הרכב האוטונומי כבר כאן. האם אנחנו נוסעים באותו כיוון? | דן הרמן, ראש התמחות רכב
שתף לינק באמצעות:
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פרק-13-הרכב-האוטונומי-כבר-כאן-האם-אנחנו-נוסעים-באותו-כיוון-דן-הרמן-ראש-התמחות-רכב/WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פרק-13-הרכב-האוטונומי-כבר-כאן-האם-אנחנו-נוסעים-באותו-כיוון-דן-הרמן-ראש-התמחות-רכב/