דובר 1: חדי קרן עשו בשנים האחרונות הסבה מקצועית מעולם האגדות והמיתולוגיה לעולם ההייטק תעשיית ההייטק הישראלית מייצרת עוד ועוד חברות שזוכות לשווי של מיליארד דולר ומעלה ועושות עדכון גרסה לענף כולו ד"ר עדי פוקס ראש התוכנית להנדסה וניהול באפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב תסביר לנו כיצד תעשיית ההייטק הישראלית התבגרה מדוע דור חדש של חברות מצריך דור חדש של מהנדסים שגם יודעים לנהל את התהליכים ומדוע דווקא עכשיו בניגוד לתפיסה האקדמיה חשובה היא תמיד
דובר 2: אפקה טוק הפודקאסט של מכללת אפקה להנדסה בתל אביב מדברים הנדסה שלום עדי
דובר 1: שלום גם לך נתחיל מהדרמה של עולם ההייטק
דובר 2: אני רוצה פה ולחדד זה הקטע המדהים שזה לא רק בעולם ההייטק אנחנו מדברים על ההייטק מדטק פינטק אגרוטק היום כבר בענייני החקלאות אתה כבר לא יכול להסתכל על מערכים קטנים עכשיו למה זה מגיע לחדי קרן למה גידול הזה ולמה אנחנו רואים את השינויים האלה בשוק כשעברנו למערכות גלובליות
דובר 1: אז בוא נסביר מה זה חד קרן למי שלא יודע חד קרן או יוניקורן חברה שהשווי שלה עולה
דובר 2: על 1 מיליארד מעולה
דובר 1: לפי ההשקעות זאת אורמת לפי המחיר במניה שלה אפילו לא בהכרך יש לה מיליארד דולר
דובר 2: בדרך כלל לחברות כאלה גם אין מיליארד דולר וגם ההכנסות שלהן הן רחוקות משם הם עובדות על תחזיות והשווי לא הולך ויורד השווי דווקא הולך ועולה כחברות ענק היום חברת ענק בוא ניקח חברות ג'ונסון אנד ג'ונסון פיליפס מדיקל אינטל יש בעיה לחברת ענק לעשות מנועי צמיחה
דובר 1: מה שבמשל זה הספינה הגדולה שקשה לשנות את הנתיב של קשה להזיז אותה
דובר 2: אמת ולכן הרבה היא הרבה פעמיים שיחה גוררת הגוררת האלה זה היוניקורנים כשאתה מדבר היום על שווי מיקרוסופט בשווי של קצת מעל שתי טריליון דולר 2000 מיליארד דולר שווי של מדינות לא מגיע לדברים האלה אמזון אינטל אם יש לך חברות היום שמודעות לזה שיש להם בעיה בנושא הזה ב-1 השיטות והכלים שהם עשו זה לחפש חברות שימצאו פתרון שוק שמאפשרות להם את הגוררת שתעזור להם לשינוי כיוון אינטל דרך אגב זה מאוד מובהק אינטל נרדמה בשמירה
דובר 1: אפל התחילו לייצר מעבדים והסלולר נהיה משתלט
דובר 2;: AMD NVIDIA מה שקרה זה נורא מצחיק אינטל סייעו בעבר לאנווידא לפתח כרטיסים גרפיים אבל מסתבר שהכרטיסים הגרפיים מכילים גם צ'יפים שיכולים להפעיל מחשב אז היום אנווידיא מתחרה ישירה באינטל ואינטל פשוט ממש איחרו רכבת והיום הם מנסים להשתלט יותר ויותר על התעשיות הם יצאו מזה זה ענק גדול
דובר 1: אז כשאתה אומר גוררת אתה לא מתכוון שחברה כמו אינטל תרכוש יוניקורן אלא תיבהל מיוניקורן
דובר 2: לא תשקיע ביוניקורן תהיה שותפה ותשתמש בכלים שלהם לא כל כך מהר רוצים לקנות את היוניקורנים כי הרבה מהם זה הערכות שווי זה עדיין לא הכנסות יוניקורן יכול להיות עם הכנסה של 18 מיליון דולר בכל שנה אבל כשעושים מכפיל של 20 מכפיל של 30 לפי מה שקורה זה נקרא הכפלה בכמה אני מעריך שבתוך כמה שנים אתה תגיע אז שווה להם לרכוש אותו במספרים האלה במתק זה נפוץ בחקלאות זה נפוץ בצורה מטורפת האגרוטק במיוחד עם ערי ענק שצומחות בעולם ומעבר לזה נוצר מצב שהמנהלים של העידן הקודם כבר לא מסוגלים לשלוט במערכים האלה בלי לימוד מתאים אני אמשיך את זה ואם אני אשאל כל אחד פה לפני שני עשורים שישאל את ההורים שישאל את מי שהוא רוצה כדי לחפש מישהו שמייצר מוצר שהוא צריך היה צריך לשאול מומחים היה צריך לחפש היה צריך למצוא באזור השתמשנו במשרד החוץ שיאתר לנו בחו"ל היום כבר אתה רושם בגוגל את החיפוש אתה רושם בבינג את החיפוש דרך אגב בישראל ישראלי בועה מיוחדת בישראל גוגל שולט ב90 ומשהו אחוז ממנועי החיפוש בארצות הברית גוגל משמעותית פחות יש לנו את בינג יש לנו עוד כמה מנועים כרולרים וכרולר זה מערכת חיפוש שמחפשת על כמה מנועים בבת 1 היא הרבה יותר יעילה אז היום אני אשאל אותך אם אתה רוצה למצוא משהו ואתה רושם אותו בגוגל כמה תוצאות תקבל
דובר 1: כמה מיליונים כמה מאות עשרות מיליונים
דובר 2: בדיוק אתה התפקיד שלך זה כבר לא למצוא תפקיד שלך זה כבר לסנן ולמצוא את הטוב ביותר ולמצוא את המשמעות של שיתופי פעולה וזה 1 מהשינויים הגדולים של המנהלים
דובר 1: מה זה אומר שמנהל צריך ללמוד
דובר 2: מה השתנה בעולם יש מנהלים שצומחים בשוק העסקי אבל שוק עסקי הוא בסך הכל נדבך 1 בתוך תהליכי חברות במיקרוסופט יש מנהלים שהם פרופר עסקיים עוסקים בתחום השיווקי עוסקים בתחום הניהול כוח אדם אלה מנהל עסקים טהור זה התשובה שלהם לצורך לעומתם אנחנו מסתכלים היום גם על כאלה שעוסקים בטכנולוגיה יש לך עוד ערוצים בטכנולוגיה בשביל זה צריך מהנדסים כמהנדס סוג חשיבה מסוים המהנדס מפתח את האלגוריתמיקה מהנדס מפתח את התהליכים עצמם שבאמצעותם אנחנו מגיעים לפתרונות עכשיו שמהנדס רוצה להתקדם פתוחים בפניו שני ערוצים או קידום ניהולי וחלקם באמת הולכים למנהל עסקים ונוטשים את ההנדסה אני מדגיש את הקטע הזה ש עם הרבה מאוד מנהלים וזו 1 התופעות שמייקרוסופט נלחמת בו בצורה מאוד יפה שאפיק PEDICLE נלחמת בו בצורה מאוד יפה כמהנדסים המבזבזים אותם אחרי 5 שנים המהנדס הזה כשהוא כבר יודע כל כך הרבה מתקדם לתפקיד ניהולי
דובר 1: העיקרון הפיטרי הידוע בכל מקום עובד גם פה
דובר 2: לא מעבר לעיקרון הפיטרי הוא עבר לניהול נניח המהנדס רצה להתקדם ונפתח לו ערוץ לנהל מערך שיווקי שבו הוא יתקדם כי הוא ניהל אז עכשיו את כל הידע ההנדסי שצבר במהלך ה-5 שנים הוא כבר לא משתמש כלומר אני מבזבז ידע שהוא למד אצלי ומעביר אותו למסלול ניהולי
דובר 1: וזה בלתי נמנע כי זה לא יכול לסרב להצעה כזאת להתקדם או שהכסף מדבר מה הסיפור שם אם אתה מהנדס ורואה שאתה נהנה לעשות את זה אל תהיה מנהל
דובר 2: התשובה היא שאם תסתכל היום ברוב החברות בארץ ובעולם השתנה כבר שהתגמול למנהל הוא משמעותית יותר גבוה ממהנדס ואולי זו טעות ולכן מיקרוסופט הלכו ושינו את כל המגמה ואת כל הגישה לדוגמה פיליפס מדיקל אינטל יש קידום מקצועי ניהולי ויש קידום מקצועי טכנולוגי לפעמים אתה ראש קבוצת טכנולוגיה שכפופים לך המון אנשים אבל הם כפופים מקצועית טכנולוגית ואז נוצר מצב שלפעמים יש ואני מכיר אישית כמה וכמה במיקרוסופט שמרוויחים כפול מהבוס שלהם
דובר 1: זה משהו שהוא ברמה הניהולית הוא עובד זאת אומרת אני אומר לך מה לעשות אבל אתה מרוויח יותר ממני ושנינו יודעים את זה בגדול
דובר 2: אתה חי מערכת כזאת בישראל הרבה זמן נגד בכיר שכפוף לסגן הסגן מרוויח בערך שליש מהנגד הבכיר ועדיין הוא האחראי על כל המערכת כולנו חיים בתוך המסגרת הזאת
דובר 1: אבל מבחינת יחסי הכוחות זה שמרוויח יותר חושב שהוא חשוב יותר שהוא שיש לו יותר כוח פוליטי בתוך המערכת
דובר 2: כשאתה מגדיר את הגבולות אז זה לא קורה הנגד או המהנדס הטכנולוגי ראש קבוצה יודע שהגבולות שלו הם להקים את הטכנולוגיה יודע שהגבולות שלו להגדיר מה הטכנולוגיה תעשה ואת הכלים האלה דרך אגב זה מה שאנחנו מנסים להקנות זה השינוי גם האקדמיה שינתה פה את הדגש
דובר 1: המהנדס יודע שיש לו יותר ביקוש בשוק שהוא יכול למצוא עבודה אחרת שיכול להיחטף ע"י חברה אחרת לגמרי ואילו המנהל הוא מנהל
דובר 2: הוא גם יכול להיחטף קודם כל אם הוא מנהל
דובר 1: ממש טוב הוא יכול להיחטף אבל מהנדסים גם את הבינוניים לוקחים
דובר 2: כן יש מחסור ענק מחסור מטורף בשוק אבל יש פה דגש מאוד יפה השוק לא מוותר במיוחד שוק ההייטק שוק ההייטק פשוט לא מוכן להתפשר על מהנדסים לא טובים או על גורמים לא טובים אז מוכן הוא מוכן לטפח מישהו שהוא בינוני ויש לו פוטנציאל ומוכן לטפח אותו ואנחנו רואים את זה בכל המקומות בשוק
דובר 1: עד עכשיו דיברנו על המהנדסים והתפקיד שלהם אבל אם אני מנהל בחברה הטכנולוגית אני בהכרח חייב לדעת הנדסה או ממש להיות מהנדס בעצמי לדבר הנדסה
דובר 2: עכשיו מגיעים אלינו מנהלים שבאים ואומרים קיבלנו מינוי מאוד בכיר ואנחנו קשה לנו עם השפה שמדברים איתנו המהנדסים כשמהנדס מדבר על נושאים מתורת החוזק שמהנדס מדבר על מערכים של נקודות שבירה אני אתן דוגמה פשוטה היום כשאתה נוהג נוסע על כביש אתה מבין מה המשמעות של סלילת כביש היום מודרני לא סלילת כביש היום מודרני מורכבת מתשתיות 8 שכבות תשתית בתוכם מערכות מידע למדינות ובקרה אם בעבר סלילת כביש שעלה בסיבות מאות אלפי שקלים היום כל קילומטר כביש אני מדבר על מעל ל-8 מיליון ש"ח והסיבות שכל המערכים השתנו עכשיו אני מדבר עם המנהלים ואתמול דיברתי עם מנהל ראש אגף במשרד התחבורה הוא אומר לי בצורה ברורה שאחד הדברים שגם מול הקבלנים שלהם וגם מול אנשי המקצוע המהנדסים שלכם שלהם צריכים לדבר כבר בשפה המתקדמת שמשלבת בין שפה ניהולית לשפה הנדסית אחרת הם מאבדים את כל החוזק ואת כל היתרונות והיו נוצרים מצבים שתמיד צחקתי ואמרתי לאנשים איך סוללים כביש במדינת ישראל עושים אותו נהדר סוללים את הכל ואז חופרים באמצע כדי לשים כמה דברים ששכחו או כמה דברים שמערכת אחרת צריכה לעשות מהנדס צריך למנוע את זה זה אלגוריתם זה החשיבה כמו שאמרת להסב את תשומת לב הניהול איך לעשות את זה בצורה הנכונה ביותר
דובר 1: אז איזה סוג של של לימודים איזה סוג של השכלה כדאי למנהל היום לקבל
דובר 2: אז מנהל צריך להחליט על המסלול שלו מנהלים שבאים מניהול רופר לא הנדסה המסלול הנכון שלהם כמו שאמרת מנהל עסקים MBA אני לא לא רק שאני לא מזלזל אני חושב שזה 1 התחומים החשובים כי ניהול נכון יכול להפיל או להרים ראש ממשלה לא צריך שפה הנדסית וצריך לידו מהנדס שיתרגם את השפה הזאת שידבר גם ניהולית וגם הנדסית אבל זה אמרתי לגבי מי שעוסק בתחומים האלה מהנדסים או מנהלים של מהנדסים שמעוניינים לשלוט ברמות הטכנולוגיות צריכים לקחת תואר או תארים שמותאמים לשפה הניהולית הנדסית וזו השפה חדשה שפה ניהולית הנדסית כוללת הבנות בתחומי הנדסה כוללת כלי ניהול הנדסיים שזה משהו אחר כמו שנגעת זה כלי ניתוח של ביג דאטה זה הבנה והצבעה על הנקודות שבהן צריך לשפר וצריך לשמר זה גם הבנה בניהול איך אני מתעדף דברים ומנהלים חושבים שהיום התואר השני כבר פחות נדרש והרבה מהם מתעוררים בשלבים מאוד מתקדמים כשחברות מחו"ל אוכלות חברות מישראל
דובר 1: זה הקלישאה של ישראלים יודעים להקים חברות אבל לא לנהל אותן
דובר 2: לגמרי זה בדיוק שם זה בדיוק שם בחו"ל אני אתן את הדוגמה הכי פשוטה MBA ומקצוע שמדפיס כסף זאת אומרת שבמכללות של לעשות תואר MBA מביא אותך למקומות מאוד מרכזיים מקצוע של הנדסה לתואר שני מדפיס כסף ברמה מקבילה אם לא יותר מהנדס בתחום מערכות המידע מהנדס בתחומי ניהול מבינים שזה מקצוע למה אמרתי על מיקרוסופט היום זה מולטידיסיפלינרי וזה הראייה בעולם בישראל מתחילים לכוון את התהליך הזה אני מאוד מקווה שהוא יצמח כי התואר הראשון מקנה יכולות בסיסיות התואר השני מקנה יכולות מאוד ממוקדות בתחומי הניהול ובתחומי ההבנה ושים לב אני לא דיברתי רק על תואר שני בהנדסה נכון אני בא מהנדסת נכון אני נמצא במכללה הנדסית ואני חושב אבל במקביל האם הBAM הוא סופר חשוב מנהל עסקים הוא סופר-חשוב אבל מהנדסים או מנהלים שנוגעים בתחומי הנדסה הוא לא מספיק טוב להם כאילו חסרה להם השפה הטכנולוגית ושם זה כשל שוק שיש לנו אני מדבר עם דיברת עם מנהלים בכירים באלביט או בתעשייה אווירית או בפיליפס שהייתי לפני כמה שבועות הם באים ואומרים שהיום התובנות הם שזה לא מספיק התואר השני במנהל עסקים או ב-NBA הוא טוב לאזורים מסוימים בחברה במקומות אחרים הוא פוגע בחברה ואת זה צריך לשנות
דובר 1: ומי שעומד בראש התוכנית להנדסה וניהול בעצם אתה מסתכל על העולם הזה באקדמיה ואתה רואה תוכניות MBA משלבות בתוכן את הנושא של הנדסה זאת אומרת הם מבינים שצריך לשדרג
דובר 2: אכן קודם כל אחד הדברים שתמיד האמירה הברורה זה שאקדמיה לא זזה אקדמיה קפואה זאתי אמירה שהיא פחות נכונה בתקופה האחרונה אקדמיה השכילה להבין שאם היא לא תזוז אז אין צורך בכלל בשירותים שלו אני שומע אנשים אני אלמד לבד דרך גוגל אני אקנה קורסים מקוונים אז אני יכול לספר לך לדוגמה שאנחנו היום באפקה אחד הדברים החזקים ביותר שאנחנו עושים עשינו סקר מול מנהלים בשוק לא תגיד לאקדמיה מול מנכ"לים מול גופים ענקיים וכן גם מול האקדמיה מה הצרכים של המנהלים והמהנדסים בדמות המהנדס והמנהל עכשיו זה לא רק שים לב זה לא רק בבית ספר שאני נמצא בו בתעשייה וניהול בחשמל בכל תחומי הנדסה והגענו ל-13 מיומנויות שאותם אנחנו חושבים שכל אחד מהם צריך ללמוד אנחנו ממפים אותם ומוודאים ובגלל זה צריך את התואר כי התואר הוא מובנה כי כשאני בניתי את התואר אז היה לי צוות שכלל שני אנשי אקדמיה שני מהנדסים מאוד מאוד בכירים בחברות גדולות מאוד ו-3 מנכ"לים של חברות שהם אלה שאמרו לי האם התואר והתכולות שלו מתאימות והם היו לוקחים את הבן-אדם לקידום הנכון בתוך התואר שאני מציע כלומר התואר נבע מהשוק ואני עם יד על הדופק כלומר אני חייב הוא להגיד מי שיגיד לך שכל הדברים שהוא עושה נהדרים לא אומר אמת אני אגיד את זה בלשון עדינה אני ישבתי עם מסיימי שנה א' של הנדסה וניהול סיימו חצי מהתואר מוסמכים בהנדסה וניהול ושאלתי אותם מה הכשלים שלנו ומה אתם רוצים שנשפר וזה עוד 1 מהשינויים שאנחנו מנחילים בתוכו הם שותפים לתהליכי השינוי והעדכון ולא תמיד אני יכול לשפר אחת התלונות שלי לגבי הנדסה וניהול הדרישות שלי למי שבא ללמוד אתה הולך לנהל אל תחכה לסוף התואר להגיד וואו פה לא היה לי טוב מנהל לא מחכה בסוף כי זה מה שהיה פעם זה לבוא ולהגיד בסוף זה לא היה טוב עשית בקרת איכות לא עשית הבטחת איכות אני מצפה ממנהל במהלך הלימוד לבוא ולשבת מולי ולהגיד לידי 123 צריך לשנות אנחנו יודעים לשנות אני משלב לדוגמה אם כי גם אפליקציה מה שנקרא משחקי ניהול בתוך הלימוד כלומר אנחנו מתחלקים לקבוצות ומשחקי ניהול בינלאומיים שאנחנו עובדים איתם עם חברות ענק עושות את זה עם אקדמיה עושה את זה היום זה כבר יורד לחברות בינלאומיות ואנחנו יחד איתם עושים משחקים בתחומי הניהול בתחומי ניהול הפרויקטים בתחומי ניהול תהליכים אני אתן דוגמה מאוד מאוד פשוטה לשינוי שבאפריקה לקחנו הרמנו את הכפפה משרת מנהל מוצר משרת מנהל מוצר זה משרה מאוד מאוד ידועה בתוך ההייטק שאומרים שאתה חייב לצמוח מתוך ההייטק כדי ליישב את על תפקיד שמשרת מנהל מוצר אריזת מנהל מוצר כבר השתנתה כי היום כשיש בתוכה הייטק אתה רוצה לצמוח למשרת מנהל מוצר זה לא תמיד רק מהנדס לפעמים גם תחנת ולפעמים גם גורמים אחרים אבל יש פה בעייתיות כי היום מנהל מוצר אז בחברות קטנות הוא עדיין כמנהל מוצר כמו שאמרת אנחנו יודעים להקים חברות כי כולם יודעים לעשות את הכל אבל כשאתה גודל החברה מגדילה את מנהל מוצר חוויות למנהל מוצר הנדסי עם ראייה מערכתית קדימה אחורה לכל אורך הארגון איזה שינוי מאוד מאוד דרמטי
דובר 1: איך האקדמיה שהיא מקום שרחוק מלהיות גמיש וסתגלנית וצ'ילי איך היא יכולה לחנך מהנדסים כאלה שזה בדיוק מה שהם צריכים להיות ואיך היא יכולה לעמוד בקצב של השינויים בעולם האמיתי
דובר 2: נהדר אני מאוד את השאלה האקדמיה דומה לנושאת מטוסים כלומר האקדמיה כשלעצמה צריכה להסתכל על לאורך שנים איך אני משנה ומסתכל על מהלכים אבל בתוך נושאת המטוסים האלה יש איים שבהם אתה חייב להיות הג'ילי שבאמת חייב להיות מקושר וזה מה שהאקדמיה דרך אגב במיוחד המכללות מכללה היא הקשר בין אקדמיה לבין תעשייה אם ולכן בצורה מאוד ברורה האקדמיה הג'ילית בקורסים שאנחנו נותנים לה בוגרים שלנו ולמוסמכים שלנו אנחנו מסתכלים ע"י זה שהעקרונות יכולים להישאר הרבה מאוד שנים קדימה שקבעת וכמו שאמרת האקדמיה המל"ג יגדיר לנו ל-20 שנה קדימה איך יראה התואר אבל זה לא יראה אותו תואר כי בסילבוס מרצה רשאי וצריך לעדכן אותו בהתאם למה שצריך אם יותר מזה אנחנו מקבלים נשיא אפקה פרופסור רמי מויאל דוגל מאוד מאוד בחיבור לשטח ולכן אני מאמין ואני רואה ודרך אגב אני הצטרפתי לאפקה לימדתי במחלות נוספות למדתי בטכניון הייתי חבר סגל נלווה בטכניון ואני רואה את הגמישות זה שאם אני צריך אני נכנס לנשיא המכללה אומר לו ופה ופה ופה אני רוצה לשנות ויש את הדיונים ויש את התובנות ויש את הדברים אנחנו עושים את זה אני בקיץ הזה בעיקר עיסוקו היה לחדד את התואר לחדד את ההסמכה לחדש את הכלים הטכנולוגיים דיברת על נושא זה שינוי עד לא מזמן וכתוב את זה במל"ג אתה צריך ללמד את CRM אבל סליחה מה ההבדל בין CRM קליין ריליישנשיף מנג'מנט זה כלי שמנהל בעצם את הלקוחות שלך מה ההבדל בין זה לבין ERP אנטרפרייזס וספלני שעוסק בניהול המשאבים שלך שבתוכם גם יש לך את הראייה של CRM ולכן שינינו את הקורס הזה לדוגמה מניהול CRM לכלים היברידיים לניהול מערכות שיש מרצה שעוסקת בזה ד"ר עדי פוקס
דובר 1: ראש התוכנית להנדסה וניהול באפקה המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב תודה רבה לך
דובר 2: תודה לך שאירחת אותי זה היה תענוג פה לספר עלינו ואשמח להגיע בעתיד גם
פרק 18 – מנהל. לא רובוט | ד"ר עדי פוקס - ראש התכנית לתואר שני בהנדסה וניהול
שתף לינק באמצעות:
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פרק-18-מנהל-לא-רובוט-דר-עדי-פוקס-ראש-התכנית-לתואר-שני-בהנדסה-וניהול/WhatsApp
Facebook
Twitter
Email
https://www.afeka.ac.il/about-afeka/afeka-news/articles/פרק-18-מנהל-לא-רובוט-דר-עדי-פוקס-ראש-התכנית-לתואר-שני-בהנדסה-וניהול/