לראשונה  בעולם התקיים האקתון לקידום הסברה ישראלית בהובלת מכללת אפקה ובהשתתפות מאות מתנדבים וחברות מעולמות ההייטק, ההסברה והמשפט.

באירוע השתתפו כ-250 מהנדסים, מתכנתים, יזמים, מנהלי פרויקטים ומומחי רשתות חברתיות מעולמות ההייטק, במטרה ליצור כלים חדשניים ולפתרון בעיות בתחום ההסברה.
ההאקתון ארך 26 שעות רצופות ובסיומו הציגו את תוצריהם לא פחות מ-35 צוותים רב תחומיים.
מכללת אפקה הובילה ואירחה  את האירוע המיוחד. 

הצוותים המשתתפים ייהנו בהמשך עבודה ופיתוח התוצר באמצעות חממה טכנולוגית וליווי של אפקה ומיקרוסופט.

פירוט המקומות הראשונים:

  • מקום ראשון- פיתוח המאפשר להזין טיוטת פוסט, להגדיר קהל יעד ובאמצעות בינה מלאכותית לקבל גרסה מותאמת של הדברים בהתחשב בקהל היעד למיקסום חשיפה.
  • מקום שני - אפליקציה המאפשרת בלחיצת כפתור לדווח למעסיקים בכל רחבי העולם על תכנים אנטישמים שעובדיהם מעלים לרשתות החברתיות בצירוף מייל אוטומטי שנשלח אליהם.
  • למקום השלישי הגיעו שני פרויקטים -
    -שאלון אינטראקטיבי פשוט שבסיומו, למרבה ההפתעה, מגלה המשתמש מי החטוף הדומה לו - במטרה להפוך את החטופים לסיפורים אנושיים ולעלות את המודעות לנושא
    -אפליקציית משחקים, רב גילאית, המיועדת להגברת ההסברה לקהילה היהודית מעבר לים לטובת חיזוק ההבנה והקשר לישראל ולמצב הקיים

האירוע התקיים ב16-17 בנובמבר באפקה.

צוות היגוי

מנטורים

שיתופי פעולה

כתבות

תוכנית הפעילות

הפרוייקטים הסופיים

אירוע ההסברתון הסתיים לאחר 26 שעות רצופות, אך העבודה על הפרויקטים ממשיכה. כשבועיים לאחר סיום האירוע, נפגשו הצוותים לשעתיים נוספות של DemoDay במסגרתו הציגו 18 צוותים את התוצרים שפיתחו במסגרת ההסברתון, הציפו קשיים ובעיות וזכו לפידבק מ-250 המהנדסים, מתכנתים, יזמים, מנהלי פרויקטים ומומחי רשתות חברתיות מעולמות ההייטק, שהשתתפו באירוע.

רקע: מצב האנטישמיות באוסטרליה גבוה מאוד באופן יחסי מאז תחילת הלחימה. הציבור אינו מכיר את פרטי האירוע אך הוא מחזיק בדעה אנטי-ישראלית מגובשת.
גם בקרב הקהילה היהודית יש דיס-אינפורמציה שמובילה להתנגדות לישראל.
אוסטרליה היא מדינה בה משחק הטריוויה מאוד נפוץ ומדובר בפעילות פנאי מועדפת ואהובה שחוצה אוכלוסיות ומגזרים.


הפיתוח: אפליקציה למשחק טריוויה עם שאלות כלליות שמייצר חיבור בין ישראל לאוסטרליה, לקשר את היהודים לישראל, לחבר בין חמאס לאיראן וכו'. השאלות מייצרות נרטיב.

אפליקציה למשחק טריוויה עם שאלות כלליות שמייצר חיבור בין ישראל לאוסטרליה

רקע: פרויקט שמתחיל בהולנד בשאיפה שאפשר יהיה ליישם במקומות נוספים בעולם. האנטישמיות בעולם גואה ומקרי אמת לרוב אינם מדווחים ואלה שמדווחים לרשויות לא מטופלים .
הקהילה היהודית בהולנד יצרה קשר עם חברי הצוות וסיפרה להם שעל מנת לדווח על תקרית אחת, עליהם לפנות למספר רב של גורמים: דיווח על תקרית לראשי הקהילה, למשטרה, לעירייה וכו'. ארוך ומייגע.


הפיתוח: מערכת שמעבדת את הדיווחים אודות תקריות אנטישמיות וממשיך את הטיפול אל מול כל הרשויות הרלוונטיות. הפיתוח משמש גם למטרת איסוף נתונים וניתוח תקריות אנטישמיות לשימוש שגרירות ישראל.

רקע: קהל רב רוצה לקחת חלק במאמצי ההסברה אבל נתקל במחסומים רבים: פערים טכנולוגיים, פערי ניסוח ועוד.


הפיתוח: אתר אליו מזינים קישורים של תוכן שנרצה להגיב עליו ותוך זמן קצר נקבל סרטון עם פרייה, דמות AI שמתייחסת באופן ספציפי לתוכן שיש להגיב עליו.

אתר אליו מזינים קישורים של תוכן שנרצה להגיב עליו ותוך זמן קצר נקבל סרטון עם פרייה, דמות AI שמתייחסת באופן ספציפי לתוכן שיש להגיב עליו.

רקע: נוער וצעירים רבים בעולם מדקלמים סיסמאות פרו פלסטיניות שקוראות להרג יהודים, ולא תמיד הם מבינים את המשמעות והכוונה או את הנגזרת המעשית של המילים. למשל- From the river to the sea, Palestine will be free.


הפיתוח: פילטר ברשתות החברתיות (טיקטוק ואינסטגרם) שימחיש לצעירים את המידע: סקר תמיכה ששואל מספר שאלות והמשתמש צריך לענות עליו באמצעות הטיית הראש.
בין היתר: תמיכה בזכויות אדם, בקהילה הגאה, הצדקת פעילות צבאית תוך שימוש במגנים אנושיים וכו'
בסיום הסקר מגלה המשתמש האם הוא תומך בטרור או בישראל .

פילטר ברשתות החברתיות (טיקטוק ואינסטגרם) שימחיש לצעירים את המידע

רקע: אנשים שפעילים ברשתות החברתיות, משפיענים או משתמשים פרטיים תומכי ישראל, נתקלים בקשיים טכניים: עד שהתוכן הרצוי עולה לרשת הוא צריך לעבור על ידם תהליך של כתיבה, עריכה, קריאטיב ורק בסוף הוא מועלה. לא פעם אנשי תוכן מוצאים עצמם מתרכזים ב"תפל" ומתקשים להגיע לעיקר- העלאה.

הפיתוח: אתר שמרכז בתוכו תוכן איכותי מוכן להפצה בטוויטר, אינסטגרם וטיקטוק.
התוכן יסווג על ידי אנשי תוכן שיעלו באופן שוטף תוכן מסווג לפי קטגוריות: חטופים, פרו ישראל, פרו צה"ל, אנטי-חמאס וכו'. הממשק מאפשר התאמה תוכנית וטכנית לפלטפורמות השונות.

אתר שמרכז בתוכו תוכן איכותי מוכן להפצה בטוויטר, אינסטגרם וטיקטוק.

 

אתר שמרכז בתוכו תוכן איכותי מוכן להפצה בטוויטר, אינסטגרם וטיקטוק.

רקע: חולשת הקול הישראלי ברשתות החברתיות. הניסיון להתגבר על הפער ולהגביר את הנוכחות הישראלית מבוצע בדר"כ על ידי יצירת תכנים מרובים או פיתוח פלטפורמות ליצירת תכנים.
אבל מסתמן, כי הניסיון לשנות את הנרטיב על ידי ווכחנות או טיעונים אינו אפקטיבי ולא מוביל לשינוי עמדות.
לעומת זאת, העברת מסרים בצורת סיפורים – כן מייצרים שינוי.


הפיתוח: באמצעות בינה מלאכותית ומודלים מעולם הנרטולוגיה (תורת הסיפור) פיתח הצוות ממשק המייצר סיפורים איכותיים על פי קריטריונים משתנים דוגמת פלטפורמת המסר, דמוגרפיה, תרבות וכו'. הממשק מיועד למשתמשים פרטיים כמו גם לפלטפורמות הפצת תוכן.

ממשק המייצר סיפורים איכותיים

ממשק המייצר סיפורים איכותיים

רקע: חברי הצוות, שביומיום עובדים עם בני נוער, גילו שיש הרבה צעירים שמאוד רוצים להיות מעורבים בעולם ההסברה, אבל אין מספיק תוכן הסברתי שמתאים לגיל שלהם- לא לצריכה ולא להפצה.

הפיתוח: פלטפורמת רשת המרכזת תכנים מבוקרים ואיכותיים המותאמים לחשיפה לבני נוער על מנת שגם הם יוכלו לקחת חלק בפעילות ההסברה, לתרום ולרתום את החשבונות האישיים שלהם למען המטרה.
את התכנים מעלים בני נוער וחברי צוות האתר והם עוברים אישור והתאמה לפני ההפצה.
מדובר בטקסטים, תמונות וסרטונים מוכנים לשימוש.

פלטפורמת רשת המרכזת תכנים מבוקרים ואיכותיים המותאמים לחשיפה לבני נוער על מנת שגם הם יוכלו לקחת חלק בפעילות ההסברה, לתרום ולרתום את החשבונות האישיים שלהם למען המטרה.  פלטפורמת רשת המרכזת תכנים מבוקרים ואיכותיים המותאמים לחשיפה לבני נוער על מנת שגם הם יוכלו לקחת חלק בפעילות ההסברה, לתרום ולרתום את החשבונות האישיים שלהם למען המטרה.

רקע: הסברה היא קרב על לגיטימיות. בתקופה הנוכחית אנשים רבים רוצים לקחת חלק במאבק ההסברה אבל הם לא בהכרח יודעים כיצד לדבר אל קהל הייעד הרלוונטי עימו הם משוחחים.
לאנשים שונים מארצות/קהילות/דתות שונות יש מאפיינים הסברתיים ייחודיים וייתכן שמסר מסוים יתקבל בקרב קהל יעד אחד וידחה בקרב קהל יעד אחר. על כן חשוב להתאים את המסר לקהל ככל האפשר.


הפיתוח: פלטפורמה אינטרנטית מבוססת בינה מלאכותית והזנה ידנית אליה ניתן להזין תוכן וקהל יעד והיא תבצע באופן אוטומטי התאמות בטקסט כך שהוא יתאים בצורה המדויקת ביותר לקהל היעד על פי המאפיינים הספציפיים שלו.

פלטפורמה אינטרנטית מבוססת בינה מלאכותית והזנה ידנית אליה ניתן להזין תוכן וקהל יעד והיא תבצע באופן אוטומטי התאמות בטקסט כך שהוא יתאים בצורה המדויקת ביותר לקהל היעד על פי המאפיינים הספציפיים שלו.

רקע: לאורך השנים נשחקה ההזדהות של האדם המערבי עם האדם הישראלי והפער הזה מורגש במיוחד בימים האלה. יש צורך להנגיש את החוויה של השבת השחורה והמציאות מהפרספקטיבה הישראלית לקהל מערבי.

הפיתוח: משחקים קצרים של עד דקה המחולקים במפה אינטרקטיבית לפי יישובים שנפגעו בשביעי באוקטובר.
אחת הזירות היא המסיבה ברעים. השחקן נדרש להציל כמה שיותר בליינים.
בסוף המשחק מוצג מידע למשתמש שמסביר את אירועי השבת.

משחקים קצרים של עד דקה המחולקים במפה אינטרקטיבית לפי יישובים שנפגעו בשביעי באוקטובר.

רקע: מאבק ההסברה צורך זמן רב. מעבר על תכנים, תגובה, ניהול שיח- כל אלה מגבילים את המסביר.

הפיתוח: תוסף לכרום המייצר פלטפורמה אינטרקטיבית המאפשרת לדווח על תוכן אנטי ישראלי ולהדהד תוכן פרו ישראלי בעזרת תגובות ולייקים. התוסף מאפשר לעשות לייק ולהגיב אוטומטית בהתאם לתוכן.
משתמש יכול להשאיר את המחשב דולק והתוסף יעשה את עבודת ההסברה עבורו.

רקע: לשפר את היכולת של קריאה לפעולה של אנשי ההסברה ומובילי דעת הקהל. עד היום האנשים האלה מתפעלים את העוקבים שלהם באמצעות ערוצי טלגרם ומקשרים להם שם פוסטים להעלאת מעורבות.


הפיתוח: אתר שמאגד את הפוסטים של המסבירים המובילים ומאפשר לקבל מעוקבים הודעה יומית על פוסטים נבחרים בכל הרשתות כמו גם אפשרות למערבות קלה ומהירה.

אתר שמאגד את הפוסטים של המסבירים המובילים ומאפשר לקבל מעוקבים הודעה יומית על פוסטים נבחרים בכל הרשתות כמו גם אפשרות למערבות קלה ומהירה.

רקע: דעת הקהל העולמית מוטית לטובת הפלסטינים. קיים פער בהבנה של העולם המערבי שאם אנחנו לא נעצור את חמאס - זה יגיע גם אליהם.

הפתרון: קמפיין שיווקי שיופץ ברשתות החברתיות וברחבי הערים באופן הדרגתי.
באמצעות דימויים שמחברים בין סמלים מערביים לטרור החמאס, יצור הקמפיין קירוב של הבעיה לחיי היום יום של אמריקאים ואירופאים.

באמצעות דימויים שמחברים בין סמלים מערביים לטרור החמאס, יצור הקמפיין קירוב של הבעיה לחיי היום יום של אמריקאים ואירופאים.

באמצעות דימויים שמחברים בין סמלים מערביים לטרור החמאס, יצור הקמפיין קירוב של הבעיה לחיי היום יום של אמריקאים ואירופאים.

הרקע: יש הרבה סיפורים ותיעודים ברשת אודות מה שקרה בשביעי באוקטובר וזה מידע שחבל מאוד אם יעלם. הוא מפוזר ולא מרוכז וזה אומר שבעוד כמה שנים יהיה קשה להגיע למקום אחד שמציע מידע נגיש.

הפיתוח: פלטפורמה חברתית שיתופית לתיעוד והנצחת אירועי ה7/10.
התיעוד לא יבוצע על בסיס שמות או אנשים בלבד אלא גם על פי האירוע, המיקום, הסיפור וכו'.
האתר ירכז סיפורי נופלים לצד סיפורי גבורה.

פלטפורמה חברתית שיתופית לתיעוד והנצחת אירועי ה7/10.

רקע: מאז השביעי באוקטובר הייתה עלייה משמעותית בכמות התקריות האנטישמיות בעולם.מזה שנים שארגונים שונים נלחמים בתופעת האנטישמיות בין ביתר באמצעות תוכנות לזיהוי פנים- בין אם וירטואלי או פיזי.


הפיתוח: דשבורד שליטה שמסייע לארגונים ופרטיים הנלחמים באנטישמיות.
פלטפורמה המסייעת לבצע מעקב ודיווח למפיצי שנאה אנטישמיים ברשת.
המערכת יודעת לדווח באופן המוני למעסיקים ולמוסדות להשכלה גבוהה אודות עובדים/ סטודנטים שפעילים בהפצת מסרים אנטישמיים ברשתות החברתיות.
בשני קליקים נשלחים מיילים מוכנים מראש הכוללים פירוט וקישורים לפוסטים האנטישמיים.

 

פלטפורמה המסייעת לבצע מעקב ודיווח למפיצי שנאה אנטישמיים ברשת.

רקע: כבר עם תחילת המלחמה היה ברור שזירה משמעותית של הסברה בינלאומית תהיה חייבת לעסוק בקורבנות הבלתי מעורבים של הצד השני.איזה טיעון יכול לשכנע את הקהל המערבי שמה שאנחנו עושים הוא הכרחי?
לאחר בדיקה הצוות הגיע למסקנה שהטיעון החזק ביותר הוא החטופים שלנו. אותם עדיין אפשר להציל.
על כן נוצר צורך לייצר היכרות וסולידריות עם החטופים.


הפיתוח: חידון רשת לתשובה על השאלה "למי אתה דומה".
השחקן עונה על מספר שאלות אישיות כללית (גיל, תחביבים וכו') במחשבה שיקבל שם של מפורסם אלא שאז הוא מגלה איזה חטוף דומה לו. העמוד מוביל גם לאתר של מטה המשפחות לקריאה נוספת על החטוף ועל חטופים נוספים.

חידון רשת לתשובה על השאלה "למי אתה דומה".

רקע: זמן קצר לאחר אירועי השביעי באוקטובר התפרסם מכתב פתוח מ-8,000 אמנים בינלאומיים, בעל אופי אנטי ישראלי מובהק. חיפוש ברשתות של האמנים גילה כי הם פעילים ופועלים למען הסברה אנטי ישראלית.

הפיתוח: אתר המרכז פעילות ברשתות החברתיות של אלפי אמנים בעלי פרסומים אנטי ישראליים.
מאפשר למשתמשים לדווח באופן קל ומהיר על הפרופילים.
את הקישור לאתר ניתן להפיץ לגלריות ומוזיאונים על מנת שיתוועדו לדעות הקיצוניות של האמנים על מנת שלא יקבלו במה או עבודה.

אתר המרכז פעילות ברשתות החברתיות של אלפי אמנים בעלי פרסומים אנטי ישראליים.

רקע: יהודים רבים בעולם אינם מכירים את פרטי הסכסוך ואת הרקע ועל כן לא מבינים את המצב כיום בישראל. הדבר נובע ממגוון סיבות ובהן היעדר השכלה רלוונטית בנושא, היעדר חשיפה וכו'.
בימים כאלה ייתכן והם חווים משבר זהות או דיסוננס הנובע מהיעדר התמונה הרחבה וההבנה שלהם את הנושא.


הפיתוח: אפליקציית משחקים המיועדות ליהודים שאינם ישראלים שמטרתה העלאת המודעות והרחבת הידע שלהם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני והמצב הנוכחי באמצעות מידע אודות היסטוריה של עם ישראל ושל מדינת ישראל.
ככל שמתקדמים בשלבים של המשחקים השונים גדל היקף הידע אודות המצב בישראל.
האפליקציה מאפשרת משחק יחידים, משחק קבוצתי, משחק בליגות ועוד.

אפליקציית משחקים המיועדות ליהודים שאינם ישראלים שמטרתה העלאת המודעות והרחבת הידע שלהם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני והמצב הנוכחי באמצעות מידע אודות היסטוריה של עם ישראל ושל מדינת ישראל. 

אפליקציית משחקים המיועדות ליהודים שאינם ישראלים שמטרתה העלאת המודעות והרחבת הידע שלהם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני והמצב הנוכחי באמצעות מידע אודות היסטוריה של עם ישראל ושל מדינת ישראל.

רקע: חלק בלתי נפרד מפעילות ההסברה ברשתות החברתיות היא זאת שמתבצעת על גבי הודעות פרטיות או כהתכתבות ארוכה בתגובות לפוסטים ציבוריים. פעילים רבים מוצאים עצמם מקדישים שעות ארוכות לדיונים ואף וויכוחים עם פרו פלסטינים, דבר המצריך זמן רב וכן ידע ורהיטות ברמה שתאפשר שיח אפקטיבי.

הפיתוח: צ'טבוט שמתחבר לפרופילים ברשתות החברתיות ומסייע במענה אוטומטי לטיעונים פרו- פלסטיניים.
הפיתוח מאפשר מענה אוטומטי רלוונטי לתגובות שנכתבו על גבי הפוסט של המשתמש כמו גם שיחה בהודעה פרטית.