מכפיל כוח לבריאות ולקריירה: תואר שני בהנדסה רפואית

מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

הנדסה רפואית היא הבסיס לטיוב הטיפול, לייעול המערכת ולאפשרות שנזכה לרפואה מיטבית בקליניקה ובבית. תוכנית חדשה באפקה, עם התמחות ייחודית ברפואה דיגיטלית, לוקחת את כל זה לשלב הבא  

מאז הפך הטלמדיסין (Telemedicine), יחד עם חלופת האשפוז והטיפול הביתי, לכלי ראשון במעלה בסקטור ה-Healthcare. לחברות כחול-לבן ולאנשי מקצוע ישראלים, כמי שמגיעים ממעצמה עולמית בתחום, יש כאן הזדמנות כפולה: לפתח קריירה מצליחה שרווחים נאים בצידה, וחשוב מכך – לשמש חולייה מרכזית בהצלת חיים, בהארכה של תוחלת החיים ובהשגת שיפור באיכות החיים של המין האנושי.

"אנו רואים עלייה בפיתוחים לתעשייה ייחודית זו ובסטארט-אפים ישראליים הקמים במסגרתה", אומרת ד"ר שרה נפתלי, ראש בית הספר להנדסה רפואית באפקה. "ההנדסה הרפואית או הביו-רפואית, היא החוט המקשר בין היכולות ההנדסיות השונות לבין הצורך הרפואי, ומלווה אותנו באופן יציב כבר עשרות שנים כתעשייה המשלבת חדשנות ויוזמה ומתאימה את עצמה לרוח התקופה.  בד בבד עם עליית ה-AI כך גם עולה היכולת שלנו לסייע לצוותים הרפואיים ולמערכות העמוסות במגוון יישומים. המכונה לא מחליפה את האדם, ובוודאי לא את הרופאים. אך היא מהווה מכפיל כוח שכבר אי אפשר בלעדיו – מאיתור מוקדם של מצבי סיכון נסתרים עוד לפני הופעת תסמינים, דרך אבחון ראשוני והתאמה אישית של פרוטוקול הטיפול, ועד מעקב וניטור מדדים בקרב מחלימים".     

במציאות כזאת, ההכשרה לתעשייה וההתמחות בתתי התחומים בה הופכות חיוניות מתמיד. כדי לספק מענה לאתגר ולאפשר למצות את ההזדמנות, באפקה – המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, הושקה תוכנית ללימודי תואר שני (M.Sc.) בהנדסה רפואית. זו נועדה להכשיר מוסמכות ומוסמכים מומחים בהנדסה רפואית/ביו-רפואית ובתחום הצומח של הביו-קונברג'נס (Bio-convergence), בשילוב כלים וטכניקות מתקדמות ובדגש על בינה מלאכותית. נושא ה-AI, אשר תופס בהדרגה יותר ויותר מקום כבר בלימודי התואר הראשון בתחום, הוא אחת מגולות הכותרת של התוכנית החדשה, מתוך ראייתו כמרכזי בטיוב הטיפול הרפואי ובשירות מערכות הבריאות. 

מחזירים את הטיפול הביתה  

בבניית התוכנית, לתואר שני בהנדסה רפואית, שיתפו ד"ר נפתלי והסגל גורמים מובילים בתעשייה, כך שתתאים לצורכי התעשייה העדכניים ולהתפתחויות הטכנולוגיות בתחום, ובאופן המאפשר לשלב לימודים ועבודה. הידע הנרכש במהלך התואר השני מאפשר לעסוק באופן מקצועי וממוקד בתחומים שבליבת ההנדסה הביו-רפואית והפיתוח – תחומים שהשוק צמא להם ומפנה לטובתם משאבים רבים. לתוכנית מגיעים בוגרות ובוגרי תואר ראשון עם רקע מעמיק במגוון רחב של תחומי הנדסה ומדעים כגון, הנדסת תוכנה, הנדסה מכנית, הנדסת חשמל, מדעי המחשב, ביולוגיה, מערכות מידע וכמובן הנדסה רפואית. את הרקע הזה הם מיישמים בפיתוחי המכשור הרפואי (Medical device) והרפואה הדיגיטלית (Digital Health). משום כך, אפשרויות התעסוקה לבעלי תואר שני בהנדסה רפואית הן רבות ומגוונות.

התוכנית כוללת שתי התמחויות: מכניקה של מערכות פיזיולוגיות – התמחות קלאסית בהנדסה רפואית, המשלבת היבטים מכניים עם טכנולוגיות ​ומערכות פיזיולוגיות לצרכים רפואיים; ורפואה דיגיטלית, התמחות ייחודית לאפקה, שבמסגרתה נלמדים, בין היתר: כריית מידע רפואי, למידה חישובית, מערכות מידע רפואיות, מערכות רפואה מרחוק וטכנולוגיות רפואיות בשימוש ביתי. בין קורסי ההתמחות: מבוא לאפידמיולוגיה, שימושי למידה חישובית וכריית מידע מנתוני עתק (Big Data) רפואיים, מערכות לרפואה דיגיטלית וכן עיבוד שפה (טקסט וקול) לצרכים רפואיים.

ד"ר נפתלי מעידה ממקור ראשון על ביקוש גובר לבוגרי התוכנית, אשר מקנה בסיס איתן להתפתחות נוספת ולהשתלבות בתפקידי מפתח ובליבת העשייה. "בעזרת הכלים שירכשו אצלנו, המוסמכים יוכלו לקחת חלק במציאת פתרונות למצבים רפואיים מורכבים, למחלות ולתהליכי אבחון, וכמובן, להשפיע על עולמות הטיפול והשיקום".

כשחושבים על הנדסה רפואית או הנדסה ביו-רפואית, מיד קופצות לראש פלטפורמות חשובות דוגמת CT ו-MRI. היישומים, מדגישה ד"ר נפתלי, רחבים בהרבה. "לרשות הרופאים עומד כיום מגוון עצום של נתונים, אבל זמן מוגבל. המערכות יכולות להקל עליהם בעזרת מידע מושכל, הצלבות וחיתוכים שייקחו בחשבון הן את כלל האוכלוסייה והן את הרקע הספציפי של המטופל, וכמובן גם את הידע הצבור בספרות המקצועית". אשר למערכות תומכות הטיפול, כדוגמת ניתוב העומסים במרכזים הרפואיים, בשגרה ובוודאי בחירום. לבסוף, הרפואה הביתית – פתרון קריטי הן ברמת המערכת והן מהזווית של המטופל, שיכול להישאר בסביבתו הטבעית ולהיחשף פחות לטלטלות ולזיהומים – זו תקום ותיפול על טכנולוגיות של הנדסה רפואית. ולשם, ללא ספק, צועדת הרפואה. 

 

למידע נוסף על לימודי תואר שני בהנדסה רפואית 

תחנת רכבת

  • 7 דק'
  • 25 דק'
  • 7 דק'
  • 11 דק'

פארק הירקון

  • 6 דק'
  • 20 דק'
  • 6 דק'
  • 17 דק'

קניון אילון

  • 9 דק'
  • 29 דק'
  • 9 דק'
  • 16 דק'

חוף הים

  • 16 דק'
  • 16 דק'
  • 35 דק'
מתעניינים בלימודים?
מתעניינים בלימודים?

אני מאשר/ת ומסכים/ה לרישום פרטיי במאגרי המידע של אפקה, לרבות לצורך דיוור ישיר של כל דבר פרסומת ועדכונים באמצעי התקשורת השונים.

*שדה חובה

מתעניינים בלימודים?